Vr, ar og mr – fremtidens applikations leder efter deres udviklere

VR-kuva_shutterstock_385433683.jpgZombier og andre slags monstre vakler henimod dig, mens du kører i bil. Du føler dig svimmel, og VR brillerne trykke de forkerte steder på dine ører. Billedkvaliteten er heller ikke hvad du havde regnet med. VR – ”virtual reality” – bliver allerede brugt i dag til gaming, og dets vanskeligheder og problematikker er allerede velkendte. Billeder som bevæger sig hurtigt og kørselsspil bliver for besværlige når man er siddende, som spiller bliver man også nødt til at bevæge kroppen mens man spiller, for at føle sig behagelig tilpas. Et spil hvor du fisker på den anden side, bringer dig ud i midten af en fredelig sø; det er nærmest som en ferie midt i din travle hverdag. Du er helt i ZEN.

FORSKELLEN MELLEM VR OG AR

Dette er nogle eksempler på VR spil, som blev lanceret i 2016. Virtual Reality er hvor kunden kan komme ind i en komplet anderledes virkelighed ved brug af forskelligt slags udstyr. De mest realistiske oplevelser med Virtual Reality, kan fås med virtuelle headsets som Oculus Rift, HTC Vive og Sony Playstations VR, som kan tilkobles en computer. Computerens ydeevne skal dog også være helt i top, for at kunne give en realistisk oplevelse gennem VR.

VR BLIVER I STIGENDE GRAD MERE ALMINDELIGT

Det område med størst vækst bliver ikke kun i spil, man kan også se en betydelig vækst i hverdags forbruger applikationer, om det så er ejendomsfremvisning eller virtuelle rejser. Applikationer bliver også udviklet sundhedssektoren og selvfølgelig uddannelses simulator, som et tidligt eksempel.

Forskellen mellem VR og AR er at, hvor i VR nyder man spil, TV eller kunst er AR i modsætning Augmented Reality, hvor du som forbrugeren tager teknologien med dig i den virkelige verden.

POKÉMON GO ER ET GODT EKSEMPEL PÅ AR

Det er et Augmented Reality spil, hvor ens eksterne miljø og mobil telefon er kombineret. Fænomenet som er fra 2016 har beskæftiget mange mennesker, især børn. Bivirkningerne af Pokémon jægerne som har samlet sig i større grupper, og tumlet rundt midt på gader og veje har dog været tragikomisk, men Pokémon Go has uden tvivl bragt mere glæde end skade med sig. Hvem ville ikke have noget kvalitetstid med familien, hvor man er udendørs sammen for at jagte Pokémons?

HUSHOLDNINGSENHEDER OG UDBUDDET ÆNDRER SIG

MR Mixed Reality er den tredje applikations område som har potentialet til at forstyrre, og tage meget af vores tid. Der er helt sikkert generelle aspekter af vores levemåder og de typer af enheder som vi bruger i hjemmet. Mixed Reality muliggøre også forbindelser med andre mennesker, i modsætning til VR er dit synsfelt ikke fuldstændig tildækket af brillerne; du kan se en film og samtidig følge med i hvad der sker rundt omkring, og socialisere dig med de personer som måtte side ved siden af dig, alt sammen på samme tid.

ALT HVAD DU HAR BRUG FOR ER EN SMARTPHONE

Dette kræver en smartphone og det mest simple, en Google Cardboard til at sætte op med din mobil. Du forbinder mobilen med VR brillerne og fokusere eksempelvis brillerne på en plakat du har hængende på væggen, som giver dig den ønskede skærmstørrelse. Du forbinder derefter displayet to en foretrukken placering i rummet. Dermed har du et VR skærm i dit rum i stedet for et TV. Afhængigt af dine forbindelser kan du have live TV udsendelser til en hytte i skoven, hvis du foretrækker dette, kun via brug af din smartphone og nogle cardboard briller. Hvis du vil tale med personen ved siden af dig, det eneste du så skal gøre er at dreje hovedet, og skærmen forsvinder fra dit synsfelt.

I Tyskland er der allerede en udbyder med over 900 kanaler som tilbyder gratis TV programmer. Men da ingenting er gratis i denne verden, er det mod betaling på 90 øre om måneden som denne udbyder kræver. I fremtiden vil indtægten højst sandsynligt komme fra reklamer.

Teknologien eksisterer allerede, det er kun et spørgsmål om hvordan vi kan bruge alle disse teknologier. Inden for et par år vil alle have en eller anden form for VR, AR eller MR applikation i brug. Det mest spændende lige nu, er små mikro applikationer som er integreret i kontaktlinser.

DER ER EFTERSPØRGSEL FOR PIONEERER

Korea har op til 300 VR Start-Ups. Kina har masser af enheds fabrikanter og kampen om at vinde markedet er starter. Japan har således også VR forlystelsesparker og virtuelle kærester. Du kan scanne en model af dig selv og indsende det, således du kan deltage i forskellige arrangementer uden selv at være der fysisk. Der er lagt vægt på musikken og stemmen. Social VR er forudsagt til at udvide til et fænomen af massive proportioner. Denne forudsigelse betyder en spændende tid i møde, for de som opfinder, udvikler og selvfølgelig for dem som benytter sig af disse tjenester.

Der er et behov for frontløberne i denne branche på jobmarkedet. Spil industrien er især aktiv, men det er ikke kun forretningsområdet hvor der sker ændringer. De basale tekniske kunnen er der allerede, men funktionelle forretningsmodeller og koncepter har stadigvæk lang vej endnu. Det er ikke for sent at deltage!

Læs mere:

http://www.slush.org/tag/vr/

https://virtualrealityreporter.com/

http://www.recode.net/2015/7/27/11615046/whats-the-difference-between-virtual-augmented-and-mixed-reality

 

New Call-to-action

Aiheet: RecruitingFuture of work

Recent posts

Topics

Download-leaders-guide-digital-transformation-barona-it