Opbygning af Employer brand er et fælles project

Virksomhedskulturen er fundamentet for employer branding.jpg 

Employer branding er et populært emne i disse dage, og jeg endte selv med at skrive om netop dette emne i min specialeafhandling for et års tid siden. På daværende tidspunkt udarbejdede jeg et kvalitativt studie, om hvorvidt synet på Employer branding hos et givent IT virksomhed afviger fra det virkelige liv. Altså, hvordan medarbejderne i virksomheden opfatter virksomhedens ”brand”. For nyligt har vi også arbejdet meget med vore Employer brand og virksomhedskultur i Barona IT.

 

Det har været interessant at se hvordan to vidt forskellige IT virksomheder opbygge deres egne ”brands” så at sige, at kunne læse de problemstillinger som de står overfor, for så senere hen at kunne se netop de samme problemstillinger er gældende i industrien.

 

Med inspiration fra de seneste Employer branding øvelser, har jeg derfor sat mig ned for at undersøge og komme med nogle forskellige ideer til de fundamentale søjler som jeg tror, at Employer branding læner sig op af samt hvilket ideer der kunne være fordelagtige at opbygge sin ”brand” på.

 

Virksomhedskulturen er fundamentet for Employer branding

For at kunne opbygge en Employer brand, starter det først og fremmest med virksomhedskulturen og hos medarbejderne i virksomheden. Det er ikke noget som kan blive besluttet fra ledelsen af, og derefter implementeret. Medarbejderne har noget at skulle sige i denne sag, da de har stor indflydelse på Employer brandet og virksomhedskulturen. Medarbejderne i virksomheden er med til at kommunikere og sprede budskabet om virksomhedens ”brand” gennem deres interaktioner og handlinger udover arbejdspladsen. Man kan ikke narre ens medarbejdere med et ”brand” som de, sig selv ikke kan identificere sig med, ej heller kan du forventer medarbejderne til at sprede det falske ”brand”.

Virksomhederne i Danmark er forskellige, og mangfoldighed er rigdom for os mennesker med forskellige slags personligheder. Den bedste måde at skille sig ud på er, at være tro mod dig selv og hvem du er som person, selvom hvis dette ikke er det mest eftertragtet eller sexet alternativ. Ergo, følg ikke bare med strømmen fordi du er anderledes, men skab din egen retning og vej.

 

Hullet mellem det eksterne og interne Employer branding

Måden hvorpå Employer brandet og virksomhedskulturen er opfattet i din virksomhed, er ikke nødvendigvis det samme billede set udefra af eksterne personer. Det er muligt at der er en virkelig atmosfære på arbejdspladsen, men det er umuligt for eksterne personer at vide, da dette ikke bliver kommunikeret ud til eksterne parter. En potential fremtidig jobansøger kan derfor ikke vide hvad der sker indenfor murerne i din virksomhed, hvis man ikke på en eller anden måde får kommunikeret det ud til omverdenen. Tænk over de foranstaltninger om hvordan atmosfæren i din virksomhed kan overføres udenfor virksomhedens murer, og have mod til at turde kommunikere om hvordan det er at arbejde for dig og din virksomhed.

Mange virksomheder er allerede godt i gang med at kommunikere ud til omverden vedrørende deres virksomhedskultur, gennem sociale medier på mange forskellige måder, samtidig med at de opfordrer medarbejderne til at skabe eller dele indhold, ved at bruge de samme hashtags i deres udgivelser. Der er dog stadigvæk mange virksomheder hvori deres medarbejdere ikke er med til at dele forskellige disse indhold på sociale medier. Dette kan eksempelvis være grundet at medarbejderne er usikre på, hvordan dette fungerer i henhold til virksomhedens ønsker og visioner. Det er derfor vigtigt for medarbejderne at kende til virksomhedens politikker i forhold til sociale medier samt hvilke slags indhold virksomheden ønsker at dele til omverdenen. Almindelige og fælles ”hashtags” gøre det meget nemmere at distribuere indhold.

Det er også vigtigt hvilket slags indhold medarbejderen deler om virksomheden gennem medarbejderens personlige sociale medier. Mennesker identificerer sig med og stoler på virkelige mennesker, fremfor ansigtsløse brugere på Facebook og Instagram konti. At være synlig er selvfølgelig mere end bare sociale medier – dette er kun et eksempel. Medarbejderne selv er de bedste ambassadører for virksomhedens ”brand”. Så det betyder meget, når medarbejderne fortæller om deres arbejdsplads og hvad som bliver sendt ud gennem deres historier på sociale medier.

 

Alle har noget at bidrage med når det kommer til at bygge et Employer brand op

Det er sjældent at alle medarbejderne i virksomheden deler den samme tankegang eller ide om virksomhedens Employer brand. Virksomhedens øverste ledelse har ofte en bestemt vision om virksomhedens Employer brand, men dette stemmer ikke altid i overensstemmelse med medarbejdernes syn på det samme. 

Ledelsens ide om Employee brand er ofte mere positiv end virkeligheden, hvilket er en positiv ting. Ingen er interesseret i at have en chef som ikke synes at virksomheden er et godt sted at arbejde. Lederen som rollemodel spiller en vigtig rolle når der er tale om at bygge et Employer brand op samt skabe det ønskede virksomhedskultur. Det er en god ide at have i mente, at man ikke kan skabe en kunstig virksomhedskultur, men man kan styrke den eksisterende virksomhedskultur og bryde den mur ned, som forhindrer medarbejderne fra at realisere virksomhedskulturen og Employer brandet. 

En anden gruppe indenfor virksomheden som ofte deler en lignende Employer brand, er de medarbejdere som har været i virksomheden over en længere periode. Deres bidrag til at bygge et Employer brand op er værdifuldt, hvis man tænker over hvordan det virkeligt er at arbejde i virksomheden, og hvilket ”brand” virksomheden bygger op om.

Nye ansatte i virksomheden kommer ofte med nye ideer på hvordan virksomheden kan have succes i at skabe dette image, da de ser på virksomheden med nye øjne, set udefra og oftest har deres egne grunde til hvorfor de netop søgte job hos den pågældende virksomhed. De kan byde ind med indsigt i virksomheden set med udefrakommende øjne.

”Det ville være tilrådeligt at have i mente de forskelle i virksomhedens Employer brand og lytte til medarbejderne i forskellige stillinger og afdelinger, med varierende længder af ansættelsestid. Alle medarbejdere ser virksomhedens Employer brand ud fra forskellige synspunkter”

Hvad vi har gjort i Barona IT er at arrangere forskellige workshops, hvor vi ville finde ud af forskellen mellem vores Employer brand mellem de nye medarbejdere, medarbejdere med højere anciennitet og ledelsen. En ide som vi alle delte i Barona IT var, at vi har mange forskellige skønne medarbejdere, og et enormt potentiale. Vi skal dog blive bedre til at kommunikere det til omverdenen, men hvem skal tage styringen? Det skal vi alle i Barona IT. Der er brug for alle medarbejdernes bidrag i denne sag.

 

Download vores gratis ”Ledelsens guide til den digitale transformation”!

New Call-to-action

Aiheet: HRRekrytering

Recent posts

Topics

Download-leaders-guide-digital-transformation-barona-it

More on this topic

Blogs